Spotkanie w ramach Erasmus+


Relacja ze szkolenia dla kadry w Portugali

Kurs ” 21st Century Teaching” prowadzony był w hotelu Ibis w sali konferencyjnej, na obrzeżach Lizbony.  Organizatorem była Pani Barbara Legutko – Firma Eurolab for Teachers. Dodatkowymi osobami prowadzącymi zajęcia był Kuba oraz Karolina. Szkolenie prowadzone było w j. angielskim. W kursie uczestniczyło w sumie 11 uczestników z różnych krajów. Hiszpania: Miguel, Maria Jose, Ana, Carmen: Włochy: Cristina i Sabina: Słowacja: Ivona i Ivana: Niemcy: Alicja oraz z Polski dwie osoby z naszej szkoły ( Magdalena i ja). Kurs trwał od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 do 13.00 czasem dłużej. Przed wyjazdem poza Learning agreement dostałyśmy harmonogram, dane dot. zakwaterowania i inne dokumenty. Podczas kursu każdy uczestnik pracował na swoim laptopie. Materiały i prezentacje udostępniane były w google drive . Dla lepszej komunikacji utworzona została grupa na What’s up.

Celem zajęć było zachęcenie nauczycieli do poszukiwania nowych form organizacji lekcji, uwzględniających możliwości, jakie daje korzystanie z aplikacji komputerowych, rozwijanie umiejętności projektowych. Znaczenie unikania wypalenia wśród nauczycieli.  Podczas zajęć omówione były możliwości wykorzystania bliższego i dalszego otoczenia szkoły do organizacji efektywnego procesu dydaktycznego. Kurs miał współczesne podejście do nowych scenariuszy uczenia się, poprzez multi- i interdyscyplinarne zajęcia edukacyjne. Dni szkoleniowe obejmowały zajęcia grupowe i rozwój praktycznego wykorzystania aplikacji i metodologii. Omówione zostały cele i strategie uczenia się. Cele edukacji  pozaszkolnej – Outdoor education.

Podczas sesji uczestnicy prezentowali swoją szkołę i rozwijane w niej główne działania.  Uczestnicy byli zaangażowani w aktywny proces uczenia się łącząc elementy fizyczne, poznawcze i emocjonalne, które sprawiają, że proces uczenia się jest łatwiejszy i trwalszy. W trakcie kursu rozmawialiśmy o systemach edukacyjnych w naszych krajach. Uczestniczyliśmy aktywnie zadaniach i ćwiczeniach w różnej formie omawiając nasze mocne i słabe strony w szkole, klasie, zasoby, problemy. Zachowanie uczniów oraz motywacja. Ważnym tematem były działania proeuropejskie w naszych szkołach, motywacja do nauki języków oraz podnoszenie jakości kształcenia w tym poprzez wykorzystanie metod i technologii cyfrowych.

Podczas kursu poznaliśmy wiele nowych aplikacji. Większość z nich była najpierw omówiona a potem zakładaliśmy swoje konta w tych aplikacjach i tworzyliśmy swoje materiały. Poznaliśmy Aktionbound, Webquest, google.lens, google.forms, Canva -tworzyliśmy film oraz poznaliśmy ogólne możliwości aplikacji, zastosowanie kodów QR, wraz z praktycznym ćwiczeniem, plikers.com, ebooks. Kolejna prezentacja dotyczyła edukacji. Poruszone tematy:  cele i strategie uczenia się, cele edukacji  pozaszkolnej – Outdoor education, piramida uczenia się, uczenie eksperymentalne, wyzwania dla nauczycieli, problem efektywności uczenia, wymagania stawiane edukatorom dziś, kompetencje kluczowe, motywacja kontra gry komputerowe, poziomy informacji  zwrotnej, długotrwałe efekty kształcenia. Tematem kolejnej prezentacji i debaty było „Design thinking” – myślenie projektowe w celu zrozumienia potrzeb uczniów i opracowywania rozwiązań lub pomysłów w celu pracy nad projektami. Po prezentacji dostaliśmy kilka przykładowych działań do wykonania w grupach, które pokazywały praktyczne zastosowanie do wykorzystania również w szkole. W ostatnim dniu kursu każdy uczestnik wypełnił ankietę ewaluacyjną w formularzach google.

Rezultaty:

Odbyte szkolenie miało pozytywny wpływ na wszystkie aspekty i obszary wymienione poniżej:

● Innowacyjne metody i techniki nauczania ● Otwarte i cyfrowe zasoby wspierają rozwój umiejętności cyfrowych i umiejętności korzystania z mediów ● Generowanie gotowych do użycia materiałów ● Innowacyjna edukacja w odniesieniu do podejść interdyscyplinarnych i holistycznych ● Techniki pracy ● Promowanie aktywnego uczestnictwa w społeczeństwie ● Kreatywność, krytyczne myślenie ● Innowacyjne metody nauczania ● Promowanie wymiany rówieśniczej i aktywnego uczestnictwa w edukacji ● Rozwijanie kompetencji osobistych i zawodowych ● Budowanie zaufania do promowania innowacyjnych i aktywnych metod pedagogicznych ● Angażowanie w międzykulturowym doświadczeniu uczenia się, wymienianie się pomysłami i budowanie sieci dla przyszłej współpracy międzynarodowej ● Szersze zrozumienie praktyk, polityk i systemów edukacji różnych krajów, pielęgnowanie wzajemnego szacunku,  ● pogłębianie świadomości międzykulturowej ●  Wspólne kształcenie i uświadamianie uczniom wartości proeuropejskich ●  Umiejętności komunikacyjne ● Poprawa znajomości języków obcych ● Kompetencje kluczowe ●

Kurs dał mi bardzo dużo nowej wiedzy oraz satysfakcji, jeszcze bardziej zmotywował mnie do wdrażania innowacji w pracy, realizacji działań projektowych i  współpracy europejskiej. Chętnie wykorzystam  nowe techniki i poznane aplikacje. Udział w szkoleniu na pewno przełoży się na podniesienie jakości mojej pracy.

Link do prezentacji Canva: KLIKNIJ TUTAJ

Link do filmu: KLIKNIJ TUTAJ

 

Skip to content