Świetlica szkolna


Świetlica szkolna spełnia funkcję wychowawczo-opiekuńczą oraz rozwija lub zachęca do rozwijania umiejętności, talentów oraz zdolności wśród dzieci, które do niej uczęszczają, zarówno przed, jak i po zajęciach lekcyjnych.
Oferta wychowawczo-edukacyjna świetlicy szkolnej powinna być zatem na tyle interesująca, aby dzieci po kilku godzinach zajęć szkolnych, zarówno chętnie z niej korzystały, jak również odpoczywały umysłowo od zajęć lekcyjnych. Wymaga to od zespołu wychowawców świetlicy nie tylko wiedzy pedagogiczno-psychologicznej na temat rozwoju i potrzeb dzieci edukacji wczesnoszkolnej, ale również kreatywnych oraz twórczych pomysłów na zorganizowanie dzieciom czasu wolnego, będącego jednak w dalszym ciągu czasem spędzanym w środowisku szkolnym. Sprawdzonym pomysłem w tej sytuacji są wyjazdy, bądź wypady pozaszkolne: wycieczki po najbliższej okolicy luz zaplanowane wcześniej całodniowe, stanowiące nagrodę dla chętnych uczniów, będącą podsumowaniem całorocznych, dłuższych projektów.
Świetlica szkolna SP7 w dużej mierze korzysta z wypracowanych już wcześniej metod oraz form pracy z uczniem — wychowankiem świetlicy z lat poprzednich, co nie definiuje monotonii pracy świetlicy, ponieważ wprowadzane są coraz to nowe projekty, na które zapotrzebowanie zgłaszają sami zainteresowani nimi uczniowie.
Od lat posiadamy bogatą paletę zajęć pozalekcyjnych w ramach czasu wolnego, spędzanego w świetlicy szkolnej.
1. Zajęcia ruchowe w salach gimnastycznych: dużej i małej: gra w piłkę, mecze, rozgrywki, zabawy zespołowe z elementami zdrowej rywalizacji.
2. Zabawy oraz gry zespołowe na kompleksie boisk zewnętrznych „Orlik”. Zajęcia ruchowe prowadzone są pod kierunkiem nauczycieli wychowania fizycznego.
3. Gry oraz zabawy na placu zabaw w sąsiedztwie szkoły, natomiast zimą — spędzanie czau wolnego na spacerach, bądź zabawach zimowych.
4. Spędzanie czasu w specjalnie do tego przystosowanej sali gier, z wykorzystaniem wolnostojących stanowisk do gier zespołowych.
5. Zajęcia komputerowe, prowadzone w sali komputerowej (gry oraz projekty informatyczne).
6. Zajęcia teatralne, przygotowujące do wystawiania spektakli oraz przedstawień „Teatru Małej Sceny Świetlicy”, np. na Dzień Otwarty SP7, bądź inne okazje.
7. Zajęcia plastyczne — codzienny cykl zajęć-warsztatów „Kreatywne prace plastyczne” dla uczniów zainteresowanych rozwijaniem własnej kreatywności oraz zdolności manualnych. Uczniowie biorą udział w konkursach organizowanych na terenie szkoły lub miasta. Prace wykonywane podczas warsztatów wystawiane są w „Galerii Prac Świetlicy”, a także stanowią ozdobę innych sal i korytarzy.
Ponadto uczniowie zapisują się do kółek, prowadzonych w świetlicy szkolnej:
– Kółko szachowe;
– Kółko Języka Niemieckiego — „Niemiecki z pasją” — dla uczniów klas I;
– Kółko zajęć „Pierwsza pomoc”.
W świetlicy szkolnej prowadzony jest także projekt — innowacja „Mali ratownicy”.

Świetlica szkolna może poszczycić się również inicjatywą prowadzenia kiermaszy: [Bożonarodzeniowy oraz Wielkanocny,] które to tradycyjnie obsługują dzieci.Uczniowie angażują się w pracę na rzecz innych, a same kiermasze propagują ideę pomocy oraz empatii w stosunku do osób potrzebujących.
Z okazji świątecznych, a więc dwa razy do roku do świetlicy zapraszane są firmy zewnętrzne, prowadzące warsztaty np. ceramiczne, ekologiczne itp.

W roku szkolnym 2020/2021 z uwagi na specyfikę pracy świetlicy szkolnej, zorganizowanych zostało szereg projektów, nieco odmiennych, ale jednak bardzo istotnych ze względu na funkcję jednoczenia się we wspólnym działaniu. Dużą rolę odegrała w fazie początkowej wymiana korespondencji pomiędzy pomysłodawcami poprzez media społecznościowe. Efektem końcowym mogą być projekty: „Ogólnopolska świetlicowa wymiana pocztówkowa”, oraz inny o podobnym znaczeniu: „Świetlicowa wymiana kartek świątecznych”. Nawiązaliśmy kontakt za pośrednictwem Poczty Polskiej z 50 świetlicami z całej Polski. Natomiast w wymianie kartek świątecznych uczestniczyło 30 szkół. Projekty te będą kontynuowane, a w zasadzie w oparciu o jeden zaistniała możliwość prowadzenia zajęć metodą projektu informatycznego o konkretnych miastach, zabytkach lub osobliwościach turystycznych miast, z którymi nawiązaliśmy wymianę pocztówkową. Dowodem na sukces są wizualizacje ww. projektów.
Kolejna inicjatywa to pomysł na wyciszenie umysłu po zajęciach lekcyjnych- zorganizowanie kącika czytelniczego: „Akademia czytania”, a w związku z tym ogłoszenie akcji „Książka do świetlicy”. Niebagatelnym narzędziem zachęcającym do korzystania z czytelni w świetlicy okazał się fakt zakupu nowych mebli-sof, które służą do wyciszenia oraz relaksacji, także przy słuchaniu muzyki. Dzieci przynoszą książki do biblioteczki świetlicowej, które już przeczytały, ale te same pozycje książkowe mogą posłużyć innym koleżankom i kolegom, ponieważ są w bardzo dobrym stanie, są zadbane i świadczą o kulturze oraz dbałości o książkę.
Specyfika zajęć świetlicowych poprzedniego oraz obecnego roku spowodowała, iż projekt „Po prostu pyszne! — ulubione przepisy kulinarne dzieci ze świetlicy „wreszcie doczeka się finalizacji w formie publikacji książkowej, bowiem właśnie czeka na wydanie oraz ostateczną szatę graficzną.

Skip to content